Hoe het algoritme je in rabbit holes trekt

Description of your first forum.
Post Reply
Bappy7

Hoe het algoritme je in rabbit holes trekt

Post by Bappy7 »

Van Facebook en YouTube is inmiddels wel bekend dat hun algoritmes mensen in diepe, extreme rabbit holes kunnen trekken. Maar nu blijkt uit onderzoek dat ook het TikTok-algoritme zich hier schuldig aan maakt. En het gaat nog eens veel sneller dan bij de concurrenten. Hoe zit dat?

Mijn TikTok-fyp (for you page) bestaat voor een groot deel uit grappige kattenfilmpjes, kookvideo’s en boekentips. Een vrolijk, rustgevend plekje waar ik me met gemak uren in kan verliezen. Bij mijn buurmeisje bestaat de fyp vooral uit dansfilmpjes en pranks van tieners.

Het is bij iedereen anders, omdat het algoritme snel leert welke video’s jou aanspreken. Door je interacties met die video’s – het kan gaan om kijktijd, reacties, en likes – leert het algoritme waar je meer van wil zien. Maar daar schuilt helaas ook een gevaar in.

Ondanks de waarschuwingen en problemen met privacy, is TikTok inmiddels een geduchte concurrent voor Facebook en YouTube. Mensen besteden er meer tijd om video’s te kijken en het is momenteel de meest gedownloade app.

In juli kwam de The Wall Street Journal (WSJ) met een opzienbarend onderzoek, waaruit blijkt whatsapp number list dat TikTok je razendsnel in rabbit holes kan trekken. En het hoeft eigenlijk alleen maar te weten wat je kijktijd bij video’s is om al je interesses (en zwaktes) te kennen.

Hoe pakten ze het onderzoek aan? De journalisten maakten meer dan 100 bots aan op TikTok. Ze hadden zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens: alleen de accountnaam (onzijdig), IP-adres (locatie) en leeftijd waren voor TikTok bekend. Elke bot had een paar specifieke interesses voor het kijken van video’s (zoals yoga, extreme sport of depressie), maar dit vulden ze niet in TikTok in. Deze interesses uitten de bots puur door video’s die aansloten op deze interesses opnieuw te bekijken of te pauzeren. Bekijk de video voor meer uitleg en de resultaten.
Post Reply